Onestenii sunt tot mai interesati de
manifestarile
culturale din cadrul Bibliotecii Municipale.
"Interesul
pentru cultură fie se cultivă în timp fie se disciplinează, acolo unde există”
a remarcat unul dintre spectatorii prezenti la recitalul cameral
desfăsurat în aula Bibliotecii Municipale “Radu Rosetti”. Am tinde să-i dăm
crezare dacă este să analizăm receptivitatea onestenilor fată de manifestările
culturale organizate în cadrul bibliotecii. Primele recitaluri si concerte
de muzică clasică nu s-au bucurat de o prea mare audientă, ce-i drept poate
si pe fondul insuficientei mediatizări. Au trecut aprape patru ani si jumătate
de la inaugurarea Bibliotecii Municipale “Radu Rosetti” iar publicul consumator
de cultură a evoluat cantitativ si calitativ.
Vineri, 18 noiembrie,
orele 17: (oră la care unele televiziuni ne mai încânta simturile cu stiri
despre crime si violuri) luminile bibliotecii sunt aprinse.
Sub primii fulgi de zăpada ai acestei toamne, oamenii se îndreaptă în liniste
spre intrarea principală. Zămbete discrete, schimburi de amabilităti... ingrediente
ce crează o atmosferă caracteristică unui oras mic în care fiecare se cunoaste
cu fiecare.
O vioară si o chitară...
aceste două instrumente reusesc să umple aula bibliotecii astfel încât gazdele
trebuie din nou să suplimenteze numărul de scaune. Pe
scenă... atmosferă de toamnă: frunze galbene, un scaun din nuiele împletite,
o masă pe care stau ca-n vremurile de demult un sfesnic cu lumânarea arsă pe
jumate, o cutie din lemn sculptat... alături de câteva obiecte la fel de simple...
o încercare destul de reusită a organizatorilor de a reproduce, fie si punctiform,
atmosfera anilor în care au fost compuse operele audiate în acest recital...
Artistii intră în scenă. Se opresc pentru o clipă si se înclină elegant în
fata celor ce îi aplaudă... În spatele modestiei lor se ascunde un palmares
demn de maiestia dobâdită prin muncă si talent.
Constantin Andrei este lector universitar doctor la clasa de chitară a Academiei
de Muzică “Gheorghe Dima” si a facultătii de Muzică de la Piatra Neamt. A participat
la numeroase manifestări artistice în tară si peste hotare, amintim aici, Festivalul
de Chitară de la Sinaia (1983 - 1990), sau Primăvara Muzicală de la Praga (1990).
A fost prezent la cursurile de măiestrie ale chitaristilor John Duarte, Costas
Catsiolis, Muchel Sadanowskz, Pablo Marquez si Claire Stancu-Delerue. A evoluat
sub bagheta marilor dirijori ai României iar în 2000, împreună cu cei doi frati
ai săi, a format Trio-ul de chitară “Andrei” sustinând numeroase recitaluri.
Numele său este legat de înfiintarea la Cluj-Napoca, în 2003, a primului Festival
– Concurs National de Chitară Clasică, al cărui director artistic este.
Vilonistul Titus Fluieras este asistent universiar al catedrei de vioară de
la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj, unde, în 1997, a absolvit cursurile
de masterat. Din 2003 este profesor la Facultatea de Muzică din Piatra Neamt.
A sustinut numeroase recitaluri în tară si străinătate unde a obtinut numeroase
premii culminând cu medalia de aur la Johannesburg – Africa de Sud (1993).
În iarna anului 2003 a fost invitat de orchestra filarmonică “Mozart” din Viena
unde a concertat ca solist într-un turneu desfăsurat în china.
Artistii au încântat audienta interpretând, la cea mai înaltă cotă, partituri
de Roberto Di Marino, mai precis: Sonata – Allegro, Adagio, Vivo; Suita nr.
II – Tango, Milonga, Tanguillo; Suita nr. III – Milonga, Interludio, Tango,
Humoresque alături de compozitiile lui Astor Piazzolla: Verano Porteno, La
Muerte del Angel si Bordel 1930.
Desi arhiplină, aula bibliotecii a asigurat o auditie impecabilă, fără echipamente
electronice de sonorizare, fiecare notă muzicală fiind bine receptionată chiar
si în conditiile în care partitura cere emiterea ei la volum scăzut. O deosebită
contributie la calitatea spectacolului o are publicul. Privind în sală recunosti
oameni din mai toate categoriile sociale.
Abundă, ce-i drept, intelectualitatea…
medici, profesori, ingineri, economisti însă prezente sunt si persoane cu preocupări
ce nu au necesitat neapărat o pregătire superioară. Îmbucurător este că elevii
de scoală generală si liceu sunt destul de bine reprezentati. Sala e plină
însă linistea este desăvârsită. Doamnele elegante, domnii cu cravată, alături
de tineretul în blugi, savurează acordurile muzicale iar mimica fetelor le
trădează necrutător intensitatea trăirii artistice. Nu sună nici un telefon
mobil, nu se aude nici un fosnet si aproape că nu mai tuseste nimeni…
Finalul recitalului cameral aduce aplauze îndelungi alături de un cos cu flori…
Crizanteme albe… pentru măiestria celor doi artisti care din nou se înclină
modest… salutănd publicul si multumindu-i pentru receptivitatea la care… poate
că nu se asteptau…